Un àlbum, potser una sèrie, què porta la fantasia al món del western.
La premisa és més que suggerent: Abraham Lincoln ha encarregat a 13 US Marshals mantenir la llei i l’ordre als “13 territoris originals dels EUA” fent servir 13 pistoles futuristes, en les que hi ha 13 càmeres per a bales (i d’aquí ve el títol).
Curiosament, la primera entrega comença pel final, quan el tretzè marshal és encarregat pel President que succeeix Lincoln de recollir aquest armament i jubilar els altres marshals. L’he llegida i la veritat és que no m’ha agradat gaire.
El dibuix està bé, amb traçades vigoroses que transmeten la tensió de la història i l’escenari, tot i que s’abusa dels tons vermells i no es deixa cap espai per la subtilesa. I tot i que l’estil és realista, les cares estan més a prop de la caricatura que no del retrat.
Però el guió no dóna la talla. Si més no en aquesta primera entrega (no sé si n’hi haurà més de volums) es visiten un munt de tòpics, no s’ofereix cap esquer novedós, i no s’aprofundeix en cap vessant argumental. Hi ha un munt d’elements misteriosos i, no es que no es desvetllin, que ja m’estaria bé; però és que no s’insinua per on poden anar els trets i no es planta cap cliffhanger que atragui l’atenció. Les preguntes cal plantejar-les, no es pot deixar la seva formulació al lector, que la qual cosa queda en un llimb massa indefinit.
I no és només un tema de l’argument: afecta a nivell d’escenes que queden tallades, sense explicació de les motivacions o les reaccions dels personatges, sense oferir cap mena de background del seu passat que li permeti al lector establir un mínim vincle emocional.
Afegiu-li, encara que sigui una ucronia fantàstica, errades històriques de l’alçada d’un campanar (regla d’or de les ucronies: les variacions històriques te les han d’explicar al començament), i ja sabreu perquè no m’ha enxampat. Un plantejament molt ambiciós, però un primer volum més aviat fluix.
Adient per a seguidors del gènere fantàstic, que no del western. Contraindicat pels que busquen detalls amagats.
Salut i sort,
Ivan.
Digues la teva!