Abans que es perfeccionés l’animació per ordenador, hi havia un munt de films de ciència-ficció en animació tradicional. I Steamboy n’és una bona mostra.
Situeu-vos a l’univers steampunk. Una parella de científics, pare i fill, desenvolupa una sèrie d’invents que projecten la tecnologia del vapor cap a un grau de sofisticació i perfecció gairebé totals. Però hi ha opinions divergents sobre com fer servir aquesta tecnologia i el poder que ofereixen a qui els posseixi. Argument típic, senzill i efectiu.
Steamboy té un plantejament vigoròs, i un desenvolupament que manté el ritme i l’interès. El fet que sigui dibuixada i no amb personatges reals i efectes visuals de darrera generació li treu força, però la imaginació està per aquests casos. A més, els guionistes han pintat un personatge femení gairebé tan insoportable com la Temperance Brennan de Bones, i que empren com a contrapunt còmic. Afegiu-li un heroi jove, alguns secundaris interessants, i una bona atenció als detalls, i tindreu una bona pel·lícula d’aventures, ciència-ficció i entreteniment.
Ara mateix Hollywood es gasta un disbarat de diners molt més elevat amb les franquícies de Los Vengadores i tal, i opino que no aconsegueixen resultats artístics superiors.
Steamboy pateix d’un mal de molts films anime: el director Katsuhiro Otomo vol reproduir moments dramàtics on el rostre de l’actor transmetria emocions de manera poderosa, però el dibuix animat no sempre té el mateix expressiu. Però també es beneficia d’una magnífica banda sonora de Steve Jablonsky.
I a la versió doblada a l’anglès, té les veus d’actors de renom com l’Alfred Molina o en Patrick Stewart o, sorprenentment, de l’Anna Paquin doblant la veu de l’heroi James Ray Steam. El doblatge al castellà és molt millorable.
Adient pels que es submergeixen a la història que els expliquen. Contraindicada si no us agrada veure catàstrofes.
Salut i sort,
Ivan.
Digues la teva!