El guionista Yann i el dibuixant Juillard es van juntar per a contar una història ambientada durant la guerra d’independència d’Israel.
Mezek narra l’aventura del 101 Squadron, la primera unitat de la força aèria israelí al 1.948, quan els israelians no tenien ni pilots ni avions i havien de comprar de contraband Messerschmitt Bf 109G fabricats per Skoda i reclutar mercenaris d’arreu del món.
Al voltant de les aventures dels pilots apareixen els traumes de la Segona Guerra Mundial i la Xoà, el paper de la dona i el canvi de patrons sexuals durant la guerra, l’animadversió dels voluntaris palestins envers els mercenaris estrangers; i més temes que no caben en l’extensió habitual d’un àlbum de còmic.
I aquest és el principal problema de Mezek, que desaprofita un argument interessantíssim per voler tocar massa pals amb només l’extensió habitual d’un àlbum. Si Yann hagués pogut emprar cent pàgines més, segurament hagués pogut desenvolpar i perfilar bé els personatges, donar-li un millor ritme a la narració, fer-la més fluïda, i aconseguir un autèntic clímax i un final rodó.
En canvi Mezek pot presumir d’acuradíssimes ambientació i documentació, fins i tot fent servir alguns personatges reals dins del repartiment, i del dibuix magnífic i ple de matisos de Juillard. Tot i que en les darreres pàgines abusa una mica de solucions més esquemàtiques, els seus personatges cobren vida en tot moment, les cares traslladen profunditat psicològica, i capta la llum d’Orient Mig d’una manera esplèndida.
Adient pels aficionats al còmic històric. Contraindicat pels masclistes. I si sou fans de Blake & Mortimer … estigueu atents.
Salut i sort,
Ivan.
Digues la teva!